Donderdag 13 januari

13 januari 2023 - Hout Bay, Zuid-Afrika

Heerlijke lodge hier in Noordhoek waar we als enige gasten ontbijten in een huiskamer met afmetingen van een balzaal en uitzicht op zee. Interieur antiek !

Trouwens even een uitstapje naar het Zuid Afrikaanse ontbijt van afgelopen weken: naast een koud ook altijd een warm ontbijt oftewel bij thuiskomst gaan we een eieren detox inlassen.

0C01DF58-1C0F-4664-979F-C5355B39B680

Donderdag gaan we de westkust van het Kaapse schiereiland ontdekken en dat betekent dat we opnieuw de Chapman’s Peak Drive nemen, maar nu vanuit Noordhoek naar Houtbaai (van zuid naar noord). Volgens ingewijden geeft deze rijrichting de mooiste vergezichten.

8CE08966-ABCF-4142-ADE2-881772E26B4E7E509354-4AC4-45FA-92FD-4B36E01A2EE3

Tenminste als je kunt ontspannen tijdens de rit (en ik heb geen hoogtevrees)....maar je moet je voorstellen, als bijrijder zit ik links van de chauffeur op de linkerbaan en op enkele meters links van mij zie ik de steile klif en dat gedurende 9 kilometer met 114 bochten op een smalle weg met tegemoet komend verkeer. Op een aantal veilige uitzichtspunten, kan ik weer even rustig ademhalen en genieten van wat beschreven wordt als een van de mooiste kustwegen ter wereld. En terecht! Toch ben ik blij als we in Houtbaai even onze benen strekken.

7938F2AA-A89E-4D52-B111-CAF0B21BFD8E

66731D14-F7B2-4D76-B4FE-2C14928D6D97

994831A7-B57F-4381-9FED-2540CAFCE497

Vanuit Houtbaai rijden we naar het trendy Camps Bay, een van Kaapstads meest begeerde plekken om te wonen tegen de hellingen van de Tafelberg. Hier veel restaurants en uitgaansgelegenheden langs Victoria Road, de hoofdweg die langs de kust loopt.

7E6A2A5F-EAFB-4CE0-B3CB-5B9E994EA64A

We gaan voor een korte siesta liggen op het strand, maar niet nadat we onze pootjes baadden in de koude zee  (16 graden max). Een rustig strand met slechts enkele stoere zwemmers, is inmiddels een voor mij vertrouwd beeld van de Atlantische Oceaan.

7675BE3F-1658-4A76-9736-22AC45DB706B

Het meest unieke om nu liggend te ervaren is het uitzicht op de immense Tafelberg, van waaruit we 10 dagen geleden juist op dit strand neerkeken. De Tafelberg is bedekt met het bekende tafelkleedje en ik blijf maar hopen dat de wolken weg trekken en we ’de tafel’ weer in beeld krijgen. Na een uurtje geven we het op, want vandaag gaat dat helaas niet meer lukken.

We trekken verder naar Sea Point waar we over de langgestrekte boulevard met de ferme pas erin onze conditie training doen.

9D6D0270-B346-4C74-97B1-5F5D4BD7B8A5

Voor het eerst zie ik hier moderne hoogbouw mn appartementen complexen, wat ik me voorstel bij de Spaanse Costa’s.
We draaien om als we niet ver verwijderd zijn van Green Point, waar onze introductie was inmiddels 3 weken geleden.

En dan de terugweg: navigatie geeft aan om helemaal om de Tafelberg heen te rijden en dan terug naar het zuiden. Dat zou betekenen dat we opnieuw door centrum Kaapstad moeten tijdens spitsuur. Een dag eerder heeft die route tot hoofdpijn bij mij geleid.

Dus ja dan toch maar terug over de Chapman’s Peak Drive….. tenslotte rijden we nu aan de binnenkant en is het alleen maar zaak niet de helling te raken!

We did it!

7E509354-4AC4-45FA-92FD-4B36E01A2EE3

1. Marion:
    13 januari 2023
    Wat een geweldige trip hebben jullie gemaakt, adembenemend die grootse natuur! Geniet nog even een paar daagjes lid van LUMC en andere hectiek!